Portrék

  • Pannónia-feeling, Pannónia Mgtsz 3234

    2012. december 31. (hétfő)

    /egy gyönyörű magyar motorkerékpár és kalandos története, I. rész/

    - A Pannónia Mgtsz túraszakosztály hivatalosan, minden hónapban egy-egy túrát rendezünk. – mondja Fóti Gyula, aki régóta erősíti a csapatot. Pannóniás leginkább Pannóniással tud motorozni, illetve úgy hirdetjük meg a túráinkat, hogy az jöjjön más típusú motorkerékpárral, aki ezt a tempót elfogadja. Nekünk nem célunk 17 perc alatt Budapest-Siófok távot megtenni. A 70-es, 80-as tempó az, amit a Pannónia végtelenig bír, ez az a sebesség, ami mellett még érzed a széna illatát, tudsz gyönyörködni a repceföld sárgájában, az akácvirágban.

    Ezeket a motorokat minden gazda vagy saját maga építi, vagy egy szűk baráti kör. Itt az a lényeg, hogy te is ugyanazzal kínlódsz: miért nincs szikrád, pedig új gyertyád van, elszakadt a bovdened, hogy lehet megoldani, miért tört ki a küllőd, hol van olcsó gumi, neked miért jön le a krómozás, másnak miért nem…

    - Ismerőseim azt tanácsolták, hogy kezdő Pannónia kedvelőknek idősebb, egy hengeressel érdemes kezdeni.

    - Jól tanácsolták. Aki egy picit is ért a Pannóniához, az sosem mondaná, hogy egy kezdő kezdjen egy kéthengeres P20-sal, vagy P21-sel. Meg fogja utálni, megkeseredik, eldobja. Az egyhengeres nem hiába volt népszerű, ezt egyszerűségének is köszönheti.

    - Talán T5-öshöz a legkönnyebb hozzájutni.

    - A 638 ezer legyártott Pannóniából 338 ezer T5-ös volt. Annak idején az oroszok úgy vitték, mint karácsonykor a szaloncukrot, nem is kellett nekik más típus. A Pannóniának az egyszerűségében rejlik a nagysága, mágnes gyújtásos, úgyhogy nem kell hozzá akkumulátor. A Jawa-nál vagy az
    MZ-nél –noha minden csodálatom azoké a konstruktőröké- akkumulátor nélkül meghal a rendszer. Oroszországban a tajgára, a sztyeppére ilyen motor kellett, mert nemhogy akkumulátor töltő, de áram sem volt a környéken. Kihúzták a hó alól, rúgtak bele kettőt, aztán elindultak a 200 km-re lévő nagyvárosba a kohóba dolgozni.

    A P20-ast, 21-est is meg lehet jól csinálni, csak sokkal több odafigyelést és sokkal nagyobb precizitást igényel. 1960 után Japán legyőzte Európát motorkerékpár gyártásban, ezt minden motoros tudja, aki foglalkozik technika-történettel. A magyaroknak is ki kellett adni egy olyan motorkerékpárt, ami egy sportos, kéthengeres, amivel lehetett villantani. Magyarországon sem a motorsportot, sem a motorgyártást nem támogatták államilag. Egy egyhengeres, 4800 fordulaton a végtelenségig elpöfögő motorkerékpár ezekkel a csapágyméretekkel, tűrésekkel, öntöttvas hengerrel… inkább próbáltak csinálni egy fickós Pannóniát, ami gyorsul, ami úgy néz ki, mint egy Yamaha, de nem igazán jött össze.

    - Két embert könnyedén elbír egy Pannónia?

    - Simán. Azért annak idején sem mérték 40 kg-ban a férfiembert. A Pannónia egy széria motor, nem arról híres, hogy lefüstöli a kereket, ő egy igénytelen munkagép. Az oldalkocsisok annak idején gyakran a kisteherautó szerepét töltötték be. Oldalkocsival Pannónia a gyárból nem jött ki, azt külön meg kellett venni 5300 Ft-ért. A moslékos hordótól a tűzifán át, gyümölcsöt, zöldséget, iparos a szódát… de még a terhes feleségüket is beültették az emberek az oldalkocsiba. A 100-120 kilós krapek ráült a motorra, aztán 5-10 láda szódát bepakolt az oldalkocsiba, és a motornak menni kellett. Ezért is szeretik ma is, bár már inkább nosztalgia. Azért nem titok, és szerintem nem is szégyen, de a legtöbb Pannóniásnak egy nagy vas, egy japán vagy egy olasz motor is benn áll a garázsban. Azért ünnepnapokon persze csak a Pannóniát veszi az ember elő.

    Pannóniák, és aki sokukat megmentette/megmenti az enyészettől, Fóti Gyula

    -Mennyire gyakori, hogy valaki egész családjával csatlakozik hozzátok?

    -Nagyon. Az oldalkocsi általában akkor jön a képbe, amikor a gyerek is tud már jönni. Aztán pikk-pakk megnő a gyerek, és jön ő is a saját motorján.

    Nálunk nem arról szól a motorozás, hogy valahol lerészegedünk, mint a vaddisznó, összerókázunk mindent, aztán másnap valahogy hazatalálunk. A Pannónia Mgtsz a közös túrázásról, a motorok szeretetéről és az emberi kapcsolatokról szól. /folyt. köv., a szerző/

    Dr. Csáthy Márta

    lapozzon vissza