Címlap

  • Zastava 750 vagy Fiat 500 2793

    2015. augusztus 18. (kedd)

    A márka különböző, a forma hasonló, a báj ugyanaz.

    2008-ban vásároltuk, egyben volt ugyan, de a rozsda „megette” rendesen. Lelkileg kötődünk hozzá, volt egy Fiat 600-asom, még visszafelé nyíló ajtóval, azzal mentünk az esküvőnkre, majd az azt követő nászútra is, Siófokra. Kereken harminc éve volt mindez. Aztán egy TV műsorban láttam a 600-as Abarth változatát, azt hiszem, akkor „csípődött be” a fejembe. Ha nem is azt a változatot, de az utcait nagyon szerettem volna megépíteni és közlekedni vele. Ezzel akár egy kenyérért is leszaladok a boltba. Abba a korba visz vissza, amikor még fiatalok voltunk. - mesél Losonczi László, kedves Nejével az oldalán a Zastaváról.

    Mivel tud többet az Abarth változat, mint a normál?

    A Zastava 750 26 lóerős és 600 kg. Az Abarth az ötvenes évektől a hetvenes évek elejéig pályaverseny autókat épített ezekből. A csúcs verzió 112 lóerős volt erre a kis súlyra, és 200 km/h volt a végsebessége. Ezt a versenyautót a mai napig meg lehetne építeni, tudok is olyat, aki megcsinálta, ültem is benne, nyilván vigyázni kell vele, mert képes „gonosz kis ördöggé” változni.

    Merre jártatok már az idei szezonban?

    Áprilisban elmentünk a Fiat 500 klubbal egy 400 km-es túrára, sok szépet láttunk, Szécsény, Losonc, Déva, Zólyom… Harminc valahány Fiat 500-as és Steyer Puch társaságában, egy konvojban utaztunk, nagyon nagy élmény volt. Néztük, hogy előttünk is sokan vannak, a tükörben is sokan vannak, egy nagyon jó kirándulás volt.

    Mi eredeti a kocsin, és mi került cserére?

    Nem dinamó, hanem generátor termeli az áramot már benne, kétkörös féket tettünk bele, tulajdonképpen ezek csak biztonsági, illetve üzembiztonsági dolgok.

    Nem vetnek szemet a már felnőtt gyerekeitek olykor erre a helyes kis kocsira?

    Tettek már rá célzásokat, de ezzel nagyon finoman kell bánni. Készül most egy másik autó, a fiam már mondta, hogy na, majd ő akkor azzal… Egy 1972-es Opel GT-t készítünk.

    Igazán bájos ez a járgány, ez a forma, miből fakad még a varázsa?

    Nagyon kis aranyos, szinte az egérlyukba is be lehet vele parkolni. Belül pedig -főleg kettőnknek- egészen kényelmes.

    Most Gyöngyösön vagyunk, úgy látom, szeretitek a hasonló veterán autós találkozókat.

    Az ilyen programokból áll a mi nyaralásunk, most is épp nyaralunk, ebben a pillanatban. - mondja jókedvűen László. Nekem szakmám az autójavítás, az ilyen rendezvények tapasztalat cserére is nagyon jók. A találkozókon, túrákon sokszor eljutunk olyan helyekre, ahová az embernek magától eszébe sem jutna elmenni, köszönet érte a szervezőknek.

    Többször hallottam már, hogy „F”-es autót ne vegyen az ember, Fiat-ot, Ford-ot és franciát. A saját tapasztalataim ennek teljesen ellentmondanak.

    Ez szerintem is egy rossz előítélet, a ’80-as években talán volt némi minőségi probléma bizonyos típusoknál, de ez bármelyik típusnál előfordulhat. Sokak szerint a minőség a német autónál kezdődik, én inkább azt mondanám, hogy léteztek jó és rossz tervezésű autók. Ebbe például majd szeretnék beletenni egy picit erősebb, 903 köbcentis Fiat motort, ami az egyik legmegbízhatóbb motor a statisztikák szerint.

    Készül az Opel GT, milyen veterán kocsinak örülnétek még?

    Volt szerencsém beültetni a Feleségem egy cabrio-ba, egy MG B-be, aztán később egy Morgan-be is. Ott mondta azt, hogy azért szeretne egyszer magunknak is egyet.

    A Zastavának nem volt cabrio, vagy esetleg tolótetős változata?

    Létezett, a Seat-oknál talán. Ugyanezt a típust gyártotta a Seat is, ez az egész Földön megtalálható, Dél-Amerikától Ausztráliáig mindenütt megvan a Fiat 600, vagy annak a licence típusa.

    Gondolom, nézték már Fiat-nak a kocsit.

    Annak is néztek már, de más autóknak is, nehezen tudják többnyire beazonosítani. Nem szoktunk megsértődni ezen. Népszerűbb volt, és népszerűbb a mai napig is a „kistestvére”, a Fiat 500. Az ennél két évvel később született, 1957-ben. A gyártási költségek miatt kisebb lett, és a motorja is egyszerűbb. Abban két henger, léghűtés van, ebben négy henger, vízhűtés. Annak idején csak azért vettem, mert kicsi volt, egyszerű, és könnyen, olcsón lehetett közlekedni vele. Aztán nagyon megszerettem, megszerettük.

    Losoncziék és a Zastava Gyöngyösön

    P.S.: Gratulálunk a szép kerek házassági évfordulóhoz, jó egészséget, sok boldogságot kívánunk!  A veteranlap.hu szerkesztősége

    P.S.2.: Akik nyomon szokták követni lapunk cikkeit, azok tudhatják, nem hagyhatom szó nélkül, ha egy jó öreg 750-es kerül a lapba. Gratulálok a kocsihoz, bár én a 26 lovassal is megelégednék, de mint már többször leírtam, előbb-utóbb beszerzek egyet. Már csak nosztalgiából is, ilyen volt az első autóm 18 éves koromban. Picike, mert ez volt a neve, egy évvel volt fiatalabb nálam, de ma is érzem az illatát (szagát).

    Dr. Csáthy Márta, Kapus Krisztián (P.S.2:)

    Fotó: Csáthy & Kapus

    lapozzon vissza