Járművek

  • Zaporozsec, benzinkályha, Lenin elvtárs a jobb egyben 3228

    2013. november 11. (hétfő)

    Kisgyerek koromban az egyik telekszomszéd bácsi megbecsült járgánya volt egy öreg, narancs színű „Zápor Jóska”. Amikor csak láttam, mindig egy gondozott, árnyas lugas alatt álldogált, kívül-belül kristálytisztán. Olykor észrevettem, hogy a bácsi vágyakozva nézegeti a mi telkünk előtt (a tűző napon) parkoló, vadi új Dacia TLX-et. Pedig ha tudta volna, hogy már a Merkúrból hazafelé lerobbant… Apám egyébként is titkon Szalay Laci bácsi sötétkék 1500-ös Zsigájáról álmodott.

    Szolnokon él egy fiatalember, aki nap mint nap utazik hol Zaporozsecben, hol Dacia-ban. Szabó Istvánnal májusban beszélgettem szeretett autóiról.

    Milyen évjáratú a Zaporozsec?

    1979-es gyártású, a kopoltyúsok közül az utolsó évjárat. A családomnak 1980-ban volt ilyen autója, amikor én négy éves voltam. Ritka jármű, mégis megfizethető és a magyar emberek számára ismert. Mikor megvettem, meglehetősen jó állapotban volt, 19 évet töltött egy garázsban. Az összes krómozás, a belső kárpitok és gumik még a régi gyáriak rajta. A fényezésen volt csak javítani való, illetve a motoron és a futóműven.

    Csak maga a kocsi vonz, vagy ez az egész korszak? A hátsó ablakban hemzsegnek a relikviák.

    Én nem szégyellem, hogy volt egy régi rendszer, így a járműhöz tartozó összes korabeli relikviát próbáltam összegyűjteni, a matrjoska babától kezdve a kitüntetésekig. Ami ezek közül a hátsó ablakban elfér, azt ki szoktam rakni.

    Ez is a múltunkhoz tartozik, nem is értem, miért kellene mindent eltűntetni ebből a korszakból.

    Nekem ezért sikerült szereznem egy másfél méter magas Lenin mellszobrot. Most kint van Édesanyáméknál, pedig annyira be szerettem volna tenni ide a jobb egybe… Úgy szoktam találkozókra menni, hogyha egyedül megyek, hogy Lenin elvtárs itt ül az anyósülésen mellettem, szépen bekötve biztonsági övvel, úttörő nyakkendővel a nyakában.

    Széria darab az autó, vagy van benne ilyen-olyan extra?

    Extra akkor van benne, ha én beleülök, amúgy ez egy teljesen széria jármű. Egy léghűtéses, v4-es, 1200 cm3-es, 40 lóerős motor van benne. A léghűtés miatt a kocsi fűtését csak úgy tudták megoldani, hogy a csomagtartóba -ami elől helyezkedik el- egy benzinkályha van beépítve. Igazából két fokozata van a kályhának, a bekapcsolás és a kikapcsolás, semmiféle állítási lehetőség nincs. Egy ismerős megmérte annak a levegőnek a hőmérsékletét, ami bejön az utastérbe, 128 fokos volt. Beszélgettem idősebb nénikkel, akik mesélték, hogy a nejlon harisnya gyakran megolvadt a lábukon. Télen is lehúzott ablakokkal kell vele közlekedni.

    Jársz vele télen is?

    Meg szoktak szólni, hogy nem kímélem, de én eleve olyan autót szerettem volna csinálni belőle, ami alkalmas akár napi használatra is. A tavalyi évben közel 7000 km-t autóztunk vele, jártunk például a Kékestetőn, Balatonon és Gyulán is. Hétvégén Zalaegerszegre megyünk a második Zaporozsec találkozóra. Próbálok rá vigyázni, de azért be van fogva.

    Van még egyéb veterán autód?

    Akit ez a „betegség” megfertőzött, az nagyon nehezen tud egy autónál megállni. Most úgy néz ki az udvar, hogy van benne egy 123-as kombi Mercedes, egy 3000-es diesel, kettő 500-as Fiat, egy 1987-es Dacia kombi (ő konkrétan a családi autó), ott a Zápor Jóska, és elvileg a mai nap folyamán érkezik Angliából egy három kerekű autó, amit szintén meg szeretnék tartani. Reliant Robin gyártmányú, Magyarországon kettő van ebből az első szériásból, amit egy 850-es Mini Austin motor hajt. A hátsó kerekeket hajtja a motor és elől van egy kereke, tehát egy abszolút instabil jármű.

    Láttam pár hasonló járművet, Te kifejezetten magas vagy, hogy fogsz ebbe bepréselődni?

    Reggel beültem itt az egyik Fiat Topolino-ba és abban sem igazán fértem el. Legfeljebb majd nézegetem az udvaron. Ugyan négy személyes, de tízcolos kerekei vannak, nagyon kicsi az egész. Volt három Velorexem, azokba sem volt egyszerű beülni, de hozzám közel állnak ezek a picike, különleges járművek.

    Hány óra körül érkezik? Nagy lehet most nálatok az izgalom.

    Azt hittem, hogy ma reggel már ki tudom hozni vagy itt teszik le a trélerről, de még nem érkezett meg, úgyhogy nagyon várom. Élőben még nem láttam, csak fényképen, azt sem tudom, hogy élőben pontosan mekkora.

    Mersz így autót venni?

    Egy barátom hozza be a kocsit, aki Angliában dolgozik, megbízom benne. Ha van is rajta munka, az a szépsége ennek az egésznek, hogy az ember dolgozik vele. Nem igazán értékelem azt, amikor valaki megvesz egy kész, már OT-s rendszámú autót és csak parádézik vele.

    A kocsi hátulján láttam egy matricát szovjet járműtalálkozó felirattal.

    Egy szolnoki barátom szervezi, minden szovjet jármű előfordul itt a Riga mopedtől a Csajkáig, Volgáig. Minden évben 3-4 kirándulás van, ahol közösen mozog úgy 50 jármű. Általában ezek egy napos túrák, elmegyünk, megnézünk valamilyen múzeumot vagy kiállítást, van egy közös főzés, jó kis beszélgetés, aztán mindenki elindul haza.

    Mi lesz a három kerekű után a következő projekt?

    Egy négy állásos garázst fel kell építenem, mert most már helyjel vagyok gondban. Próbálom a négy állást úgy megtölteni, hogy ott meghúzom a határt.

    Mit szól ehhez a mániához a család?

    Addig nem szeretnek egy járművet, amíg készül, mert addig elveszi egyéb dolgoktól az időt. Amikor már kész van és lehet menni vele parádézni kiállításokra meg túrákra, amikor be lehet söpörni az elismerő pillantásokat meg szavakat, akkor nagyon büszkék. Addig csak nyűgnek tekintik, de most már kezdenek megbarátkozni ezzel a dologgal.


    Dr. Csáthy Márta

    Fotó:Csáthy & Kapus

    lapozzon vissza