Járművek

  • Tényleg sose kop el 2024

    2014. május 29. (csütörtök)

    Május elsején, a Rákosmente Oldtimer Egyesület rendezvényén találkoztam Óvári Józseffel. Két gyönyörű autóval volt kint, alig tudtam a kocsik és tulajdonosuk közelébe férkőzni a nézelődőktől. Végül csak „átverekedtem” magam a tömegen, megérte.

    Ezt az 1939-es Kapitän-t a nagybátyámtól örököltem 30 évvel ezelőtt. Autószerelő vagyok, egy darabig félretettem, majd végül háromévi munkával sikerült felújítanom. – mesélte autójáról József. A nagybátyám is autószerelő volt, tanított is engem. Nagyon szeretem az öreg autókat újítani, javítani. Nem csak autóim, motorjaim is vannak, de hetven éves fejjel a motorozás már nem igazán az én műfajom.

    Tetszik, hogy hátrafelé nyílik a hátsó ajtó.

    A korabeli kocsikra ez jellemző volt. Ez egy luxus kocsi lehetett, német tisztek jártak ilyennel.

    Hűtővíz hőfokmérőt látok benne, ezt már, gondolom, Ön tette bele.

    Igen, eredetileg egy lámpa gyulladna ki benne, ha túlmelegedne a víz, de én abban azért nem bízom.

    Fantasztikus érzés benne ülni.

    Már a tíz hónapos unokáimat is beleültettem, egyből meg is fogták a kormányt. A lányom és a vejem is nagy oldtimer rajongó, itt ül mögöttünk a keresztfiam, ő is autószerelő, gyakran segít nekem. Az egész család nagyon szereti ezt az autót, minden évben járunk vele veterán találkozókra. Legutóbb a budaörsi Goldtimer napon voltunk múlt hétvégén. Vannak találkozók, amikre igyekszem minden évben eljutni, ilyen például a kiskunhalasi, az egri, vagy a szegedi. Készülök nemsokára Orosházára is. Olyan kényelmes, hogy bárhová megyek, úgy szállok ki belőle, mintha egy új Mercedes-szel utaztam volna. Csak attól félek mindig egy kicsit, hogy nehogy valaki belemenjen.

    Ugyan magam is vezetek, de ez az autó már igazán a muzeális kategóriába tartozik, azt sem tudom, mit kezdenék vele, ha el kellene mozdítanom innen.

    Amit épp tetszik nézegetni, az a sebességváltó, három sebességes. Egyébként nagyon könnyen vezethető, és nagyon kényelmes is, csak nem szabad túl közel haladni az előttünk lévő kocsihoz, mert ugyan jó fékek vannak benne, de azért mégsem olyanok, mint egy mai fék. Van egyébként egy 1927-es Ford T-Modellem is. 1939-es autóból is van még egy otthon, egy Opel Olimpia. Itt, a Kapitän mellett ez a Moszkvics is az én autóm.

    Óvári József és a Moszkvics

    Nem volt ebből a Moszkvicsból Opel változat is?

    De, igen, eredetileg Opel Kadett-ként gyártották a németek, csak elvették a gyárat az oroszok, és aztán Moszkvics 401 néven gyártották tovább. Egészen keveset változtattak rajta, kormányváltós lett és a kézifék baloldalra került. 1947-es az autó, harminc évvel ezelőtt egy kertben találtam rá itt a közelben, a Vidámvásár úton, teljesen szétszedve. Egy barátom szeretett volna venni egy Csepel teherautót, ő kért meg, hogy menjek vele a Csepelt megnézni. A fák alatt volt ez a kocsi darabokban, mondtam is, hogy én itt megállok, mert ez nekem kell. Fiatal srácoké volt, akik Skodákkal vacakoltak. Mikor kérdeztem tőlük, hogy eladják-e, azt válaszolták, hogy igen, mert szétszedték, de nem tudják összerakni. Azt hittem először, hogy Opel, csak akkor láttam, hogy Moszkvics, mikor már mentem érte. Na, mondom, most már mindegy, elhoztam. Érdekes, valamiért nagyobb nézőközönsége van, mint bármelyik komoly nagy veteránnak. Nem tudom, miért, de mindenhol annyian nézik… Összesen száz darabot hoztak be belőle az országba, így aztán akkoriban csak orvosok, párt titkárok, tsz elnökök juthattak hozzá.

    A srácoknak ezek szerint csak a szétszedés ment. Önnek vannak régi könyvei az összeszereléshez, vagy milyen segítsége van, mikor felújít egy ilyen autót?

    Olyan helyen tanultam szerelni, ahol háborús személy- meg teherautók voltak, úgyhogy ismerem ezeknek a csínját-bínját.

    A mi veteránunk még nagyon messze van a muzeálistól, itt áll pont szemben, az a W123-as Merci.

    Annak még kell úgy huszonöt év. Nekem is volt 123-asom, az diesel volt, de akár diesel, akár benzines, ezek mind nagyon jó autók. A Merci az mindig Merci marad. Ha jól számolom, én már a tizediket használom.

    Annyi különleges autója van, csak ha azokra gondolok, amiket itt felsorolt… Vágyik még valamilyen veterán járműre?

    Egy DKW Meisterklasse-t szeretnék még megcsinálni. Már nézegettem párat, de nagyon romos állapotban vannak, meg sok rajtuk a fa, és ezek mégiscsak hetven éves kocsik.

    Dr. Csáthy Márta

    Fotó: Csáthy & Kapus

    lapozzon vissza