Oldtimer és Youngtimer magazin
Alapítva: 2012
XIII. évfolyam 5.szám
Járművek
Laky Sándor és a Karmann Ghia 3053
2013. június 26. (szerda)
/autóversenyzés egykor és most/
Az autó 1973-as, Németországban fellelt állapotban találtunk rá, körülbelül egy éves, másfél éves munka után állt lábra. A Coppa Pannónia versenyen debütált, utána csak használtuk egészen 2011-ig, amikor egy sajnálatos balesete volt és kezdtük a restaurálást újra. Hogy miért Karmann Ghia? A ’70-es évek elején, még fiatal koromban megvehettem volna egy összetört Karmann Ghia-t, de ezt az akkori államigazgatás nem engedélyezte. Bennem maradt, hogy kell nekem. Ma már a nejem talán jobban szereti, mint én, úgy a szívünkhöz nőtt. – meséli Laky Sándor.
Hogyan történt a 2011-es baleset?
Belement az autóba egy taxis, 30 méteres volt féknyom, a szakértők 59 km/óra feletti ütközési sebességet állapítottak meg, mindezt városban. A jobb eleje műszerfalastól, sárvédőstől, ajtóstól 40 cm-t felém jött, a jobb első ülést ripityára törtem a bordáimmal, maradt is a bordáimból egy nyitott.
Mit mondott a felelős sofőr a baleset után?
Nem vette észre.
Ezt a kocsit?
Nem-nevet Sándor-, a tempót.
Milyen motor van az autóban?
Egy 1600-as, egy karburátoros motor. Rendkívül megbízható az egész autó, igazi Volkswagen.
Nem állt még le, nem hagyott cserben?
De, állt már le, egyszer pont egy 1/100-as szakasz kellős közepén. Elfogyott a benzin. Tudtuk, hogy nem pontos az óra, de a szakasz végén volt egy benzinkút, úgy gondoltuk, ezt még megcsináljuk. A másik megállása is ugyanebből a benzin problémából adódott.
Gyakran indultok versenyen?
Korábban gyakran versenyeztünk, ebben az évben csak 2-3 versenyen indulunk. Ennek az az oka, hogy régi vágyam épül, egy 914-es Porsche, egy targa tetős, kétüléses autó, immár negyedik éve. A fényezés utáni összeszerelés stádiumában van.
Akkor a szintidő tartásával nem lesz gond.
De igen. Mi vagyunk azok a versenyek során, akik bőven tudnak 0 hibapontos és 300 hibapontos etap-ot teljesíteni, de a rekordunk 1000 hibapont feletti.
Azért van már két első díjatok.
Van, a Mavamsz által szervezett Hét Kastély Nagydíjon.
Melyik versenyek tetszettek meg nektek, mondanál pár példát?
Nagyon jó volt a Coppa Pannónia, jók voltak a Mavamsz kétnaposai és a dunántúliak, Velencei tó, Balaton, Veszprém. Ezek mind visszaidézték a régi versenyzés hangulatát. Épp most ment el a Földes-Dákai rallye páros fahrer-je, beszélgettünk Sándor Pistáékról meg a régi versenyzőkről. A régi autós versenyzőket nagyon nehéz kimozdítani otthonról. A mi korosztályunkból a motorosok felmennek a Kékesre egy-egy hétvégén, rendszeresen összejönnek. Most egy párunknak van veterán autója és így újra találkozunk. Az ember még mindig éli egy kicsit a versenyzést és tud nosztalgiázni, ami szerintem a mi korunkban a legfontosabb. Az unokánkat azért visszük el bizonyos helyekre, amikor már felfogja, hogy hol van, hogy amikor újra látja, akkor legyen egy élménye, egy emléke. Amikor mi már nem tudunk elmenni, akkor a régi emlékekből próbáljuk fenntartani magunkat.
A Közép-Tisza-Vidéki találkozón és túrán idén, vihar előtt
A díjátadó, a III. helyezettnek járó díjat Sándor veszi át, szeretettel gratulálunk hozzá
Idill: Fiaink, a gyönyörű Karmann Ghia, és egy szájba gyömöszölt pogácsa Szolnokon, a Tisza partján
Kiállítva Szolnokon, a Tiszai Hajósok terén, balra a mi Mercink
Mivel versenyeztél anno?
Nagyon sokáig Trabantoztunk és szereltünk a Külker SC-ben. Aztán volt 2-3 év, amikor a Cserkutiék M3-as BMW-je megépült, akkor jártuk Európát a túraautó EB-n, VB-n. Akkor már megvolt a két gyerek, de nem volt még mobiltelefon /a 80-as évek közepéről beszélünk/, két hét után Münchenből tudtam haza telefonálni, és akkor szembesültem azzal, hogy Erinek egy hete arcüreg gyulladása van a két gyerekkel. Azt mondtam, hogy itt és most vége.
Miért jártok manapság veterán autós versenyekre, mi vonz Titeket?
A hangulat. Például most tervezzük, hogy megyünk a Budapest Classic-ra, /2013. májusában beszélgetünk. A szerző./ ilyenkor hetekkel előtte mindig átnézzük a kocsit, aztán az adott napon borzasztó izgalommal elrajtolunk a Kempinskitől. Ebéd előtt már mindketten hívjuk a válóperes ügyvédet, Feleségem is, aki navigál, és én is. – viccelődik Sándor. Aztán abban a pillanatban, amikor vége van, leülünk a vacsoránál és beszélgetünk, előkerül a naptár és nézzük, hogy mikor is van a következő verseny.
Ebédidő a 2013-as Budapest Classic-on
1/100-as szakasz előtt, Budapest Classic 2013.
Sándor és kedves neje, Erika
Dr. Csáthy Márta
lapozzon vissza
Legfrissebb híreink
2019. július 2. (kedd)
tovább..2014. július 30. (szerda)
VETERÁNOZÁS, NAGYCSALÁDDAL tovább..2012. november 1. (csütörtök)
tovább..