Járművek

  • Laky Sándor és a Karmann Ghia 3053

    2013. június 26. (szerda)

    /autóversenyzés egykor és most/

    Az autó 1973-as, Németországban fellelt állapotban találtunk rá, körülbelül egy éves, másfél éves munka után állt lábra. A Coppa Pannónia versenyen debütált, utána csak használtuk egészen 2011-ig, amikor egy sajnálatos balesete volt és kezdtük a restaurálást újra. Hogy miért Karmann Ghia? A ’70-es évek elején, még fiatal koromban megvehettem volna egy összetört Karmann Ghia-t, de ezt az akkori államigazgatás nem engedélyezte. Bennem maradt, hogy kell nekem. Ma már a nejem talán jobban szereti, mint én, úgy a szívünkhöz nőtt. – meséli Laky Sándor.

    Hogyan történt a 2011-es baleset?

    Belement az autóba egy taxis, 30 méteres volt féknyom, a szakértők 59 km/óra feletti ütközési sebességet állapítottak meg, mindezt városban. A jobb eleje műszerfalastól, sárvédőstől, ajtóstól 40 cm-t felém jött, a jobb első ülést ripityára törtem a bordáimmal, maradt is a bordáimból egy nyitott.

    Mit mondott a felelős sofőr a baleset után?

    Nem vette észre.

    Ezt a kocsit?

    Nem-nevet Sándor-, a tempót.

    Milyen motor van az autóban?

    Egy 1600-as, egy karburátoros motor. Rendkívül megbízható az egész autó, igazi Volkswagen.

    Nem állt még le, nem hagyott cserben?

    De, állt már le, egyszer pont egy 1/100-as szakasz kellős közepén. Elfogyott a benzin. Tudtuk, hogy nem pontos az óra, de a szakasz végén volt egy benzinkút, úgy gondoltuk, ezt még megcsináljuk. A másik megállása is ugyanebből a benzin problémából adódott.

    Gyakran indultok versenyen?

    Korábban gyakran versenyeztünk, ebben az évben csak 2-3 versenyen indulunk. Ennek az az oka, hogy régi vágyam épül, egy 914-es Porsche, egy targa tetős, kétüléses autó, immár negyedik éve. A fényezés utáni összeszerelés stádiumában van.

    Akkor a szintidő tartásával nem lesz gond.

    De igen. Mi vagyunk azok a versenyek során, akik bőven tudnak 0 hibapontos és 300 hibapontos etap-ot teljesíteni, de a rekordunk 1000 hibapont feletti.

    Azért van már két első díjatok.

    Van, a Mavamsz által szervezett Hét Kastély Nagydíjon.

    Melyik versenyek tetszettek meg nektek, mondanál pár példát?

    Nagyon jó volt a Coppa Pannónia, jók voltak a Mavamsz kétnaposai és a dunántúliak, Velencei tó, Balaton, Veszprém. Ezek mind visszaidézték a régi versenyzés hangulatát. Épp most ment el a Földes-Dákai rallye páros fahrer-je, beszélgettünk Sándor Pistáékról meg a régi versenyzőkről. A régi autós versenyzőket nagyon nehéz kimozdítani otthonról. A mi korosztályunkból a motorosok felmennek a Kékesre egy-egy hétvégén, rendszeresen összejönnek. Most egy párunknak van veterán autója és így újra találkozunk. Az ember még mindig éli egy kicsit a versenyzést és tud nosztalgiázni, ami szerintem a mi korunkban a legfontosabb. Az unokánkat azért visszük el bizonyos helyekre, amikor már felfogja, hogy hol van, hogy amikor újra látja, akkor legyen egy élménye, egy emléke. Amikor mi már nem tudunk elmenni, akkor a régi emlékekből próbáljuk fenntartani magunkat.

    A Közép-Tisza-Vidéki találkozón és túrán idén, vihar előtt

    A díjátadó, a III. helyezettnek járó díjat Sándor veszi át, szeretettel gratulálunk hozzá

    Idill: Fiaink, a gyönyörű Karmann Ghia, és egy szájba gyömöszölt pogácsa Szolnokon, a Tisza partján

    Kiállítva Szolnokon, a Tiszai Hajósok terén, balra a mi Mercink

    Mivel versenyeztél anno?

    Nagyon sokáig Trabantoztunk és szereltünk a Külker SC-ben. Aztán volt 2-3 év, amikor a Cserkutiék M3-as BMW-je megépült, akkor jártuk Európát a túraautó EB-n, VB-n. Akkor már megvolt a két gyerek, de nem volt még mobiltelefon /a 80-as évek közepéről beszélünk/, két hét után Münchenből tudtam haza telefonálni, és akkor szembesültem azzal, hogy Erinek egy hete arcüreg gyulladása van a két gyerekkel. Azt mondtam, hogy itt és most vége.

    Miért jártok manapság veterán autós versenyekre, mi vonz Titeket?

    A hangulat. Például most tervezzük, hogy megyünk a Budapest Classic-ra, /2013. májusában beszélgetünk. A szerző./ ilyenkor hetekkel előtte mindig átnézzük a kocsit, aztán az adott napon borzasztó izgalommal elrajtolunk a Kempinskitől. Ebéd előtt már mindketten hívjuk a válóperes ügyvédet, Feleségem is, aki navigál, és én is. – viccelődik Sándor. Aztán abban a pillanatban, amikor vége van, leülünk a vacsoránál és beszélgetünk, előkerül a naptár és nézzük, hogy mikor is van a következő verseny.

    Ebédidő a 2013-as Budapest Classic-on

    1/100-as szakasz előtt, Budapest Classic 2013.

    Sándor és kedves neje, Erika

    Dr. Csáthy Márta

    lapozzon vissza