Járművek

  • Keleti kényelem, avagy luxus szovjet-módra 4317

    2012. december 30. (vasárnap)

    A Csajkának /magyarul Sirály/ én vagyok a tulajdonosa, de mondhatjuk, hogy édesapámmal közös szerelem, közös szerzemény. –meséli ifjabb Dr. Tóta Áron.

    Édesapám látta meg először ezt a típust, én már csak koromnál fogva sem ismerhettem. Előtte is voltak nálunk különböző veterán autók, VW, Moszkvics 407, Opel Rekord, de mindent eladtunk, mikor rátaláltunk a Csajkára, mert azt mondtuk, hogy ezzel foglalkozunk csak. A családban nagyon szeretjük a régiségeket, nem csak az autókat, mindent, ami régi: bútorokat, használati tárgyakat.

    Hogyan sikerült felújítani ezt a gyönyörű, hatalmas autót?

    Ahhoz, hogy egyet össze lehessen rakni, körülbelül két-három autó kell. Éppen ezért van talán csak kevés belőle Magyarországon. Az elsőt 2002-ben kezdtük el restaurálni, 2007-re lett kész. Most készül a második, éppen fényezésre vár. A 2000-es évek elején szerencsére sikerült több Csajkát is vennünk, mind itthonról. Mostanság ez sokkal nehezebb lenne. Alkatrész utánpótlás gyakorlatilag nincs. Összesen gyártottak ebből a típusból 2400 darabot, Magyarországra bejött úgy 200 darab, és ma, ismereteink szerint restaurált a miénkkel együtt kettő van az országban, és van eredeti állapotúból úgy egy-két tucat. Így aztán alkatrészt vagy másik autóról tudunk levenni vagy le kell gyártatni. Legutóbb egy másik Csajka tulajdonossal sikerült alkatrészeket cserélnünk.

    Oroszországból nem lehet alkatrészt venni?

    De, de egyre drágábban, kezdik értékelni ezt az autót.

    Milyen vezetni a Csajkát?

    Mint egy hajó, ringatózik. Országúton körülbelül 80-100 km/h sebességgel bír menni, automata váltós, három sebessége van, szervo kormány van benne. Több mint két tonna az önsúlya, kicsit lassabb vele a fékezés. Az első üléssor mögött van két lehajtható ülés, testőrök, tolmácsok ülhettek itt anno.

    Mikor hozzánk került, ugyan nem volt darabokban, de a felújítása így is több ezer munkaórát igényelt.

    Lassan lesz két restaurált Csajkátok. Hány veterán autótok van jelenleg?

    Van még egy 1978-as évjáratú Mercedes w116-os, Belügyminisztériumi autó volt 1978-tól 1984-ig. Utána egy szolnoki festőművészé volt, Baranyó Sándoré, az örököseitől vettük meg mi. Amerikai külsővel készült, de Európán belüli exportra, így Magyarországon került forgalomba. Ezen kívül van egy Ponton Mercedes, az még felújításra vár, és egy szintén felújításra váró 1981-es Daimler, egy Jaguár XJ 6-os. Az az én szerelmem igazán.

    Miért pont a Jaguár? Egy Csajka ritkább, talán különlegesebb.

    Az autó formája megtetszett. Az én fiatalabb korosztályomhoz talán stílusában közelebb áll, hétköznapi használhatóság szempontjából is mindenképp praktikusabb.

    Milyen lesz, milyenre álmodtad meg?

    Mindenképp fehér lesz a színe, az eredeti is az.

    Feleséged szereti ezeket az autókat?

    Édesapámat is édesanyám, illetve engem is a feleségem támogat a veterános hobbinkban. Többször is indultunk már együtt versenyen. Versenyszellemmel inkább én vagyok megáldva, feleségem örömből autózik. Hoztunk már haza díjakat ügyességi versenyekről, illetve szépségdíjakat a Csajkával

    .Érdemes még tudni az autóról, hogy amerikai koppintás, egy Packard modellről vették a formát, csak azt megtoldották, hogy nagyobbat csináljanak, de a motorját, a váltóját… stb. mind amerikai modellekről másolták le, tehát igazán eredeti orosz ötlet nincs benne. Egy 5500 köbcentis, v8-as motorja van. Készült belőle kombi és kabrió változat is.

    Nálatok most fél Csajkák állnak az udvaron?

    Raktárt kell bérelni. Több autót is hoztunk alig fedett helyekről, inkább megmentettük őket.

    Szokták esküvői autónak kiszemelni a kocsit itt Szolnokon?

    Előfordul, ha van időnk, szívesen segítünk. Feleségemmel mi is a Csajkában mentünk az esküvőnkre, pont akkorra készült el.

    ifj. Dr. Tóta Áron és Csajkája Szolnokon, a Tiszai Hajósok Terén

    Dr. Tóta Áron és felesége, Ildikó Áron fiunkkal egy 2011-es veteránjármű találkozón és versenyen, Miskolcon

    A Ponton hogyan került hozzátok?

    Mikor típustisztítást csináltunk, édesapám mondta, hogy szeretné ezt még megcsinálni. A Merci szerintem egy olyan típus, amihez mindig lesz alkatrész, úgy gondolom, hogy minden korban egy kifejezetten minőségi autó volt.

    Szerinted mi a közös a veteránosokban?

    Voltunk nemrég egy veterános találkozón, és ott gondolkodtunk erről egy szintén veterános ismerőssel. Rendben, hogy mindannyian valahol őrültek vagyunk, de vajon mi kell ahhoz, hogy valaki a Csajka felé menjen el? Egy biztos: van valami a veterán járművek szeretetében, amit talán nem is lehet megfogalmazni.

    Dr. Csáthy Márta

    lapozzon vissza