Járművek

  • Egy BMW, ami vizsgamunka volt, gyönyörű veterán lett 1912

    2014. december 2. (kedd)

    1968-as évjáratú, Magyarországon lett forgalomba helyezve. – meséli autójáról Nagy Attila. Eleinte Vonyarcvashegyen közlekedtek vele, aztán Halimbára került, onnan vettem 1991-ben, teljesen szétszedett állapotban. Sikerült újra összerakni, mint kezdő autószerelő, egyfajta vizsgamunkának tekintettem. Használtam télen-nyáron, körülbelül nyolc évig. Nagyon vagány dolog volt huszonévesen BMW-vel rohangálni.

    Van benne 46000 km azóta, hogy újra lett restaurálva. Voltam vele Németországban is, és ide, Szolnokra is már harmadszor jöttem, kb. 500 km oda-vissza, bírja lazán. Még most is sokat mászkálunk a kocsival, ha jó idő van, irány a Balaton, vagy kirándulunk a Bakonyban.

    Mekkora motor van benne?

    Egy kétezres, négyhengeres, 100 lóerős. Van egy könnyű karosszériája, és hozzá egy erős motor. Motorikusan ez a kocsi nagyon egyszerű, és túl van méretezve ezekben a motorokban minden. Valójában ezekből az m10-es motorokból fejlesztették ki az akkori BMW versenyautók motorját, ez volt az alapja a Forma 1-es versenyautó-motornak.

    Autószerelőként miért pont egy BMW-re esett a választás?

    Ez egy sportos autó, maga a formája is tetszett, meg azért megmondom őszintén, hogy ötven ezer forintért vettem darabokban, ennyire futotta akkor. Sokat segítettek a haverjaim, ők is velem együtt kezdték a szakmát, volt köztük fényező, és volt, aki a kasztnin dolgozott. Nem raktuk össze olyan gyönyörűen, a lényeg, hogy üzemképes lett az autó.

    Nagyon szép a fényezése, elegáns ez a kék szín.

    Az eredeti színe nem ez volt, hanem korall. Nekem ez jobban tetszik, a krómozott részek is jobban mutatnak ezzel a színnel. 2006-ban elvittem egy olyan karosszériás mesterhez, aki profi. Nekiállt, homokszóróval letolta az összes festéket róla, aztán megcsináltak rajta mindent.

    Mi volt ennek az elődje, illetve az utódja?

    Ez a 02-es típus, ez után jött az E 21-es sorozat, amit úgy neveznek ma, hogy 316, 318, 320, 323 i, azokat mondják cápa BMW-nek, de valójában ezt is oda lehet sorolni, mert ennek is döntött az eleje. Negatív döntésű, ha levennénk a lökhárítót, akkor tényleg úgy néz ki, mintha egy cápa orr lenne.

    Szeretnél még veterán autót?

    A vágyam az, hogy ennek a nagytestvérét, a háromezres CSI-t megszerezzem. De még van egy Audim, egy 1973-as 80 L, azt kellene előbb megcsinálni. Jó kis kocka kasztnis, kör lámpával. Az is egy kupé, 1500 cm3-es, 800 kg-os a karosszériája, szintén egy ilyen kis sportos kocsi.

    Nagy Attila és kedves Párja a BMW előtt májusban, a szolnoki találkozón

    Milyen találkozókon lehet látni a BMW-t?

    Ide, Szolnokra három éve járunk, Pécsre szoktunk még menni, meg a saját BMW-s rendezvényeinkre. Mi, 02-esek is csináltunk egy klubot, bmw02classic.hu címen meg lehet minket találni, bár a honlap fejlesztése nem erősségünk. Van a BMW-nek egy nagy, átfogó klub újságja, amiben megjelennek a különböző klubok, abban rendszeresen vannak hírek a többi klubról is, és rólunk is. Egerben is voltunk már például, nagyon jó volt. Hegyvidéken szeretek a leginkább autózni, egy ilyen autóval szerpentinen…azért az az élmény!

    Dr. csáthy Márta

    Fotó:Csáthy & Kapus

    lapozzon vissza