Járművek

  • Barokk angyal 2475

    2013. február 2. (szombat)

    -Hallottam, hogy miatta alakította át a garázst, mert nem fért be.

    A magasságával volt gond, ha a szélessége vagy a hosszúsága lett volna a probléma, azt kis kényelmetlenséggel meg lehetett volna oldani, de a motorháztető olyan magasra kell, hogy nyíljon, hogy az már nem volt megvalósítható, úgyhogy a garázs tetejét kibontottam. –meséli Kincses Andor, a tulajdonos.

    -Hogyan került a családba?

    Roncstelepen találta édesapám 1963-ban, 1964-ben sikerült megvásárolni, azóta a családban van. Később édesapám sajnos váratlanul meghalt, így egy időre félre raktuk az autót, 9 év kellett ahhoz, hogy beférjen a muzeális járművek közé. Azóta megvan a minősítő vizsgája, újból forgalomba helyeztük, már csak a veterán életét éli.

    -Mit szóltak otthon, amikor az édesapja hazahozta?

    Mindenki elájult, mert roncs volt, csak vontatni lehetett, rendszáma sem volt. Borzalmas látvány volt, olyan lesújtó, hogy ha szakember ránézett, még inkább hanyatt esett, mert a karosszéria sérülései olyan súlyosak voltak, hogy sokáig senki nem tudta rendesen megcsinálni. Évekig nagyon csúnya állapotban volt, ugyan újra lefényezték, gittelve volt, de nem volt szakszerűen megcsinálva. Végül aztán körülbelül fél éves-egy éves munkával sikerült rendbe hozni.

    -Mi eredeti még benne?

    Én minden alkatrészéről tudom, hogy mi eredeti és mi cserélt, fő darab nem került cserére. A karosszériával volt a legtöbb gond, borult roncs volt, azért is akarták bontani és beolvasztásra vinni hulladékként a roncstelepről.

    -Hol lehet hozzá alkatrészeket találni?

    Már itthon is, de Németországban régóta működik a kereskedő hálózat, ott semmi nem ment pazarlásba, ha bontottak egy autót, akkor a használható alkatrészeket eltették, és akár ha évtizedek múlva is, de ki lehetett őket árusítani.

    -Milyen érdekességei vannak ennek a típusnak, amelyek esetleg más BMW-kre nem jellemzőek?

    Ennek a példánynak a karosszériája nem a müncheni BMW gyárban készült, hanem a Baur művek karosszériagyárában, Stuttgartban. A már nem létező cég 2010-ben lett volna 100 éves, mi is kint voltunk a jubileumi találkozón -a kocsi a két és fél ezer km-es utat szépen megcsinálta-, és egykori, még élő Baur munkatársakkal is sikerült találkoznunk. Az egyik Úr például üzemvezető volt, és elmondott olyan rejtélyes dolgokat, amiket semmilyen szakirodalomban nem lehet megtalálni és a márkaspecialisták sem tudnak róla. Nekem gondot okoztak dolgok, amik az eredeti szérián nem voltak, ezen pedig igen. Kiderült, hogy ez egy külön változat volt, 20-25 darabos szériákat gyártottak egyszerre, és a 20-25 darabból egy darabot mindig különlegesen felszereltek, és ez éppen egy olyan példány. Amiket erre extraként feltettek, az a felső díszléc garnitúra, a ködlámpa, és beraktak egy tető-magasítást is, ami a bent ülőknek úgy kétujjnyival magasabb teret biztosít.

    A németországi találkozó szervezői először fenntartással fogadták, kellett fényképet is mellékelnem, ami jól nagyítható digitálisan, kissé bizalmatlanok lehettek. Részletképeket is kértek, szintén jól nagyíthatóakat, aztán jött a válasz, hogy köszönjük, gyönyörű az autó. El voltak ájulva, hogy itt, Magyarországon van egy ilyen példány.

    1954-es BMW 501 és tulajdonosa, Kincses Andor

    Van még Magyarországon ilyen autó, nem akarom mondani, hogy szebb vagy csúnyább, de műszaki vizsgája van, tehát útrakész állapotú. Sok évvel ezelőtt egy ugyanilyen kocsit hirdettek eladóként, el is mentem kíváncsiságból, nem akartam megvenni, csak érdekelt, hogy ez a több példány közül melyik. Fél év múlva az eladó szaladt utánam egy rendezvényen, hogy ilyen gyorsan sikerült megcsinálni, mert ő addigra már eladta, és azt hitte, hogy ez az ő autója. Aztán nézte, nézte, és felrémlett benne, hogy ez nem az az autó, mert részletek nem stimmeltek.

    -Vezeti/vezetheti valaki a családból Önön kívül?

    A nagy értéke miatt ódzkodnak a vezetésétől. Igyekeztem kioktatni őket a vezetésével kapcsolatban, ha a távollétemben menni kellene vele, de még kipróbálni nem merték. Egészen más mozdulatokat kíván meg, nem úgy kell vezetni, mint egy mai autót.

    -Ilyenek voltak az eredeti színei?

    Pontosan ilyenek voltak az eredeti színei, a Standox cégnél meg lehetett találni számítógépen a receptjét is, ami az akkori BMW színeknek a jegyzékén szerepelt.

    -Hová jár vele?

    Anyagi kerettől függően évi 3-4 alkalommal autózom vele, főleg hazai veterán autó találkozókon. Az idén volt egy találkozó, ahol egy csendőr megállított, és azt mondta, hogy az adásvételi szerződést kéri. Erre mondtam, hogy az már nagyon régi dolog, és azt nem hordja magánál a tulaj. Azt válaszolta, hogy akkor lehet, hogy meg kell büntessen. Azt mindenki tudja, hogy 1945 óta Magyarországon nincs csendőr, ő pedig korabeli egyenruhában ott állt és nagyon komolyan beszélt velem. Aztán azt mondta, hogy várjak, utánanéz az adatok közt, hogy legálisan közlekedik-e ez a kis „csettegő”. Erre már mindenki nevetett. Aztán, miután mondtam, hogy 1954-es az autó, közölte, hogy 1955-ben ezen az úton egy csirkét elütöttek, és a gazda azóta sem kapott kártérítést, na, ezt magyarázzam meg.

    Én azt válaszoltam, hogy a csirke napos volt, nem is ismert volna rá a tulaj, de már elrendeztük.

    A miskolci találkozón 2011-ben

    -Ki navigál a versenyeken?

    Feleségem.

    -Nem vesznek össze néha?

    De, e nélkül nem lehet versenyezni. Főleg irány-tévesztésen szoktunk összeveszni, ilyenkor persze vissza kell menni a jó pontig és onnan kell újra kezdeni. Körülbelül 70-80 díjunk lehet már különböző versenyekről.

    -Mennyi az autó végsebessége?

    Elvileg újként 138 km/h, tartós utazósebessége a kezelési könyve szerint 120, de mivel ez az autó már nyugdíjas és magyar ember már hozzányúlt, ezért ezt én saját elhatározásomból levittem 100-ra. Az úthibákat nagyon nem szereti, kerüljük a lyukakat.

    -Honnan kapta a „barokk angyal” nevet?

    A németek nevezték el, a formája miatt, olyan barokkos a kidomborításokkal-bedomborításokkal, angyal-szerű látvány.

    A sportos angol, az extravagáns francia, és köztük az elegáns német 2011-ben, a kikunhalasi találkozón

    Dr. Csáthy Márta

    lapozzon vissza