Címlap

  • SKODA 720 5453

    2014. július 30. (szerda)

    A nemrégiben zajlott esztergomi találkozón volt szerencsém közelről látni egy ilyen, közép kategóriásnak tervezett Skodát. Be kell vallanom őszintén első látásra fel sem ismertem, hogy Skodával van dolgom, nem voltam egyedül, több érdeklődő tekintet is kísérte a piros autót, mikor behajtott a Bazilika alatti parkolóba. Több szlovákiai veterános érkezett egyszerre, a sorban volt még ezenkívül egy nagyon szép, szintén piros Felicia. Álldogáltam és nézelődtem, mikor elment előttem a konvoj, csak a kabrió tűnt fel (nagy vágyam egy ilyen), nem is foglalkoztam az első blikkre egy a ’70-es évekből származó Fiatnak, Renaultnak, esetleg egy korai Audinak tűnő járművel.

    Akkor lettem rá figyelmes, mikor a mellettem álló veterános társ megjegyezte, soha nem látott még ilyen Skodát. Ez megütötte a fülemet, van olyan veterános ebben a hazában aki nem ismeri a Feliciát, vagy az a másik autó mégsem „nyugati”, hanem valami „keleti” ritkaság. Ahogy közelebb értem, már látszott az embléma, és a kocsi orra is hasonlított a szögletes Tátráéra. Igen, ez egy Skoda, mégpedig egy 720-as. Nem csoda, hogy nem ismertük, hiszen összesen 15 darabot szereltek össze belőle, és ebből 3 darab sorsa ismert. Az egyik egy kék, 1250 cm2-es motorral szerelt változat a Mladá Boleslavi Skoda múzeumban van, és van két másfél literes, piros fényezéssel, egy Prágában, és egy itt Esztergomban, az orrom előtt. Próbáltam szóba elegyedni a tulajjal, de csak szlovákul beszélt, én viszont sajnos nem beszélek szlovákul, tehát maradt a nézelődés és a körbe fotózás.

    Az autó tervezését 1967-ben kezdték, sorozatgyártását 1976-ra tervezték. Ebben az időszakban a gyár igazgatója Ing. Josef Šimon volt. Ő úgy gondolta, hogy a fejlesztés lényeges egy autógyárban (ez keleten nem volt általánosan elfogadott). Éppen ezért ekkoriban több fejlesztés is folyt Mladá Boleslavban. Ezek egyike volt a 720-as gyári kódú, elöl hosszirányban elhelyezett (1250 és 1500 cm2) motorral szerelt, hátsókerék hajtású középkategóriás autó is. A tervek szerint limuzin, szedán, kupé, és kombi változat is szerepelt volna a palettán.

    Az első működő prototípust a kvasiny-i autógyár karosszéria tervezője, Ing. Josef Brokeš alkotta meg, rá nagy hatással volt az R16 formavilága, de az ötajtós szedán karosszéria merevsége nem érte el a kívánt mértéket. Egy másik mérnök, Jan Žaček is készített mintadarabokat kupé, szedán és kombi változatban, a nem a legjobban sikeredett prototípusokat csak Žaček bódéknak nevezték. Eme nem igazán sikeres kísérletek után lépett színre a Skoda akkori főkonstruktőre, Stanislav Sajdl, és megbízta a tervezéssel az akkor alakult ItalDesing céget, ezen belül is Giorgetto Giugiaro-t (ő tervezte később a VW Golfot). Hat különböző karosszériát tervezett az olasz mester a Skodának. Ezek közé tartozott az általam Esztergomba látott is, melynek hivatalos elnevezése Škoda 720 ID-2 (az ID-2 azt jelöli, hogy ez volt az olasz cégnél készült második prototípus). Jellegzetessége lett volna még, hogy a kisebb autó egy pár, míg a nagyobb motorral szerelt két pár fényszórót kapott volna (vajon honnan jött az ötlet).

    Mint már említettem, kétféle motort kapott volna a kocsi, egy 87 lóerős 1500 cm3-t, illetve egy 66 lóerős 1250 cm3-t. A későbbiekben esetleg nagyobb OHC motorok is számba jöhettek volna. A tervek közt szerepelt ABS, automata váltó, légkondicionáló, szervokormány beépítése (Ez nagy fejlődés lett volna, hiszen ne feledjük el, a ’60-as, ’70-es évek fordulójának Kelet-Európájában vagyunk, és egy közép kategóriás kocsiról beszélünk).

    Itt volt a ’70-es évek elején egy, a kor normái szerint megfelelő vonalvezetésű autó remek tulajdonságokkal, és miért nem lett belőle sorozatgyártás? Több vélekedés létezik, egyesek szerint a Szovjetunióból állították le, mondván, ott a Zsiga, más vélemények szerint pont ellenkezőleg, ők pártolták, mert Tolgjati termelése még a belső piacot sem tudta ellátni. Megint más vélemények szerint a bársonyos forradalom bukása pecsételte meg a 720-as sorsát is, miután a politikailag nem megfelelőnek tartott szakembereket eltávolították. Voltak, akik a drágaságát jelölték meg oknak. Egyesek szerint azért nem volt pénz az újdonságra, mert éppen a szlovák ipar fejlesztése folyt a cseh területek rovására. Ezt támaszthatja alá talán az is, hogy voltak olyan tervek, hogy a gyártás a pozsonyi (ma VW) autógyárban fog történi. Nem lehet tudni, egy biztos, a középkategóriás orrmotoros Skoda sorsát L. Štrougal csehszlovák miniszterelnök pecsételte meg, amikor kormányrendelettel állította le a 720-as fejlesztését. A gyár 1976-ban elkezdte 742-es gyári kódú (közismert nevén 105/120) autó gyártását. Az új autó több technikai megoldást átvett a 720-ból (saját tapasztalataim alapján a műszeregységet is).

    Amikor egy kollégámnak elmeséltem a sztorit, és hogy a végén a 105/120-as szériát kezdték el gyártani a 720-as helyett, azt mondta, kár (nomen est omen, a cseh škoda szó jelentése ugyanis kár). Én nem fogalmaznék ilyen sarkosan, hiszen a farosnak is megvan a maga bája, de egy biztos, a kelet-európai autózás sokat vesztett ezzel a kocsival, legalábbis szerintem.

    Kapus Krisztián

    Fotó: Csáthy & Kapus

    lapozzon vissza