Címlap

  • Oldtimer Szekció a MAK-ban 4027

    2014. június 26. (csütörtök)

    Megalakult a Magyar Autóklub Oldtimer Szekciója. Dr. Berniczei-Roӱkó Ádám elnökkel a Rákosmente Oldtimer Egyesület május elsejei rendezvényén beszélgettem.

    Tavaly ősszel fogalmazódott meg az az óhaj, az a kívánság, hogy a létező képviseleti kereteken túl, amelyeket a Magyar Veteránutós és Motoros Szövetsége, a MAVAMSZ testesít meg jelen pillanatban Magyarországon, van egy igen kifejező, erőteljes mozgás az oldtimer szkénén belül, akiknek nincs képviseletük. - meséli Ádám a kezdetekről. A MAVAMSZ egy fontos és jelentős tényező a magyar veterán autós és motoros világban, de nem szinonímája az oldtimereknek. Azt gondoltuk, hogy az Autóklub, akinek egyebek iránt a MAVAMSZ megalakulása előtt már kezében volt az oldtimerek ügye, újra rendezvén sorait, a bizottságot szekcióvá emelvén lehetőséget ad társaságoknak, kluboknak, valamint magánszemélyeknek és gyűjtőknek, hogy a Magyar Autóklub Oldtimer Szekciójához csatlakozva éljék mindennapi oldtimeres életüket.

    Az Autóklub a maga 113 éves örökségével egy olyan kincs birtokában van, amit a Magyar Királyi Automobil Klubtól a Köztársasági Autóklubon átívelve egészen a mostani Autóklubon keresztül mindig valamilyen szinten ápoltak. Ha nem is aktuális szellemben, de tudtak róla. Azt gondolom, hogy a történelem, a múlt, az egy bizonyos fajta tartást ad, bármiről is legyen szó, amit az ember művel, és egy olyan hátteret vagy falat, aminek bizton neki lehet dőlni. Létezik Magyarországon nagyon sok oldtimer klub, különböző márkaklubok, illetve márkáktól függetlenek, a legkülönbözőbb harminc éven felüli járművekkel, amelyek minősítettek, a legtöbb esetben. A legtöbb esetben, ez azt jelenti, hogy az itthon forgalomban lévő közel kétmillió autó közül csak hatezer oldtimer fut az utakon. Ha más európai országokat veszünk figyelembe, akkor ez elenyésző. Van mit bepótolnunk ezen a területen is. Látván pont itt a kocsik körül szaladgáló  gyerekeket, nagyon jó esélyekkel indulunk egy expressz pótlásra.

    Miben fog mást nyújtani az Autóklub Oldtimer Szekciója a veteránosoknak, mint a MAVAMSZ?

    Ezt egy picit még tarsolyban tartanám, de egy négy pilléres projekten dolgozunk, amely magában foglalja az autók műszaki vizsgáztatását, az Autóklub oldtimer minősítésben betöltött szerepét, magában hordozza a már említett „őstörténetnek” az újraélését. Itt a harmincas-negyvenes években olyan versenyek voltak, mint a svábhegyi felfutó, és olyan szépségversenyek, mint a margitszigeti Concours d’Elegance. Ha az ember belepillant a Magyar Autóklub történelmébe, azt hiszem, minden öreg autókat kedvelő embernek felcsillan a szeme, hogy mi mindent lehet itt csinálni. A részletekre nem kell sokáig várni, hamarosan megjelenünk azzal az attraktív ajánlattal és lehetőség halmazzal, ami a velünk való egyszerre lépést jelenti.

    Jártam az Autóklub standján a Vasúttörténeti Parkban, ott hallottam, hogy rengeteg érdekes dokumentumot őriznek egykori színészek és egyéb közszereplők járműveiről.

    Most kezdjük el azt a történelmi dokumentár feldolgozást, ami megint csak az Autóklub örökségében található, szorosan karöltve a Közlekedési Múzeummal. Ebbe bele értendők korabeli bulvárújságok cikkei, fotói, akár Páger Antalról, aki frissen házasodván harmincas évekbeli cabriolet Alfa Romeo-jával éppen Európai körútra indul, értelemszerűen ez még egy háború előtti történet. De vannak itt az elmúlt negyven évből is rendkívül manifeszt és nagyszámú dokumentációk például a városligeti versenyekről, amelyek önmagukban tényezők voltak az autós életben, bárhonnan érkezzen Európából a résztvevő.

    Úgy tudom, az Autóklubnak magának is vannak veterán autói.

    Több veterán autója is van az Autóklubnak, most került például elő egy Volkswagen alapokra épülő versenyautó, amely a Vasúttörténeti Parkban kiállítva is látható volt.

    Nagyon érdekes egyébként a visszhangja az Oldtimer Szekció megalakulása hírének, eddig közel száz jelentkezőt vallhatunk magunkénak, természetesen csak szóbeli jelentkezés alapján. Számunkra is mellbevágó volt az igény, ami felmerült. A Rákosmente Oldtimer Egyesület iníciátor ugyanúgy a tagságban, mint a Mercedes-Benz 107-es SL Klub. Számtalan olyan vidéki lelkes oldtimer gyűjtő, illetve klubvezető telefonja érkezett már, akiknek egy és ugyanazon kérdésük volt: Mikor indulunk?

    Itt áll előttünk ez a 107-es SL Mercedes, igazán gyönyörű, szeretettel gratulálok hozzá. Vajon hogyan lesz valakiből szenvedélyes oldtimer rajongó, oldtimer gyűjtő?

    Huszonegy éves koromban, egy bontó hátsó udvarában vettem az első öreg autómat, azóta nem enged a „vírus”, azóta dolgozik bennem. Idővel lekristályosodott a dolog a csillagos márkára, így hozta a sors. Márkától függetlenül egyébként szerintem az oldtimerezés elsősorban egy érzelmi viszony. Gyökerezhet olyan gyermekkori emlékképekben, amelyek egy autó hátsó ülésén égtek be a memóriába, vagy akár a Balatonon egy kövön lángost majszolva, látván a Nyugat-németeket, akik akkor számunkra autócsodákkal jelentek meg, vagy még korábbról, az ebédlő asztal vagy a kredenc szélén Matchbox-ot tologatva. Nálam ez az utóbbi volt, ami e felé a modell felé terelt engem.

    Ha jól látom, ez az autó egy Amerikába gyártott modell.

    Igen, a hírhedt Katrina hurrikánban teljesen megsemmisült Floridában, és amit a hurrikán nem rendezett le, azt lerendezték a fosztogatók. Tulajdonképpen egy teljesen üres karosszéria volt papírokkal.

    Hány veterán autó van jelenleg a „csillagos” gyűjteményben?

    Tíz. A legöregebb egy 1955-ös w181-es 220 a. Olyan, mint ott hátul az a fehér, csak feketében. Szeretem a fekete színt, méltóságot ad ezeknek az „öreg vasaknak”.

    A Veteránlap szerzői sok sikert és kitartást kívánnak a nagyon ígéretes, és egyben nagyon szép tervek (gondolunk itt például a régi versenyek újraélesztésére) megvalósításához Dr. Berniczei-Roӱkó Ádám elnöknek, valamint az Oldtimer Szekcióban tevékenykedő minden lelkes veteránjármű kedvelőnek egyaránt.

    Dr. Csáthy Márta

    Fotó: Csáthy & Kapus

    lapozzon vissza