Címlap

  • ÉVFORDULÓK 2024-BEN 58

    2024. január 6. (szombat)

    Idén, 2024-ben több általam nagyon kedvelt autó bemutatójának is kerek évfordulója lesz, ilyenek például a 300 SL, a Golf, a Tratcion Avant, a Mustang, a 911, illetve a P38 Range Rover. Ezen felbuzdulva megpróbáltam összegyűjteni néhány járműipari évfordulót. Magában a gyűjtögetésben nagy kedvemet leltem, ezért elhatároztam, hogy ezt a felsorolást hónapról-hónapra megpróbálom az aktuális jubileumokkal kibővíteni, kicsit részletesebben. Ha valakinek a kedvencét esetleg kifelejteném, kérem, jelezze, megköszönöm a segítséget. Tehát következzen a felsorolás.

    130 éve 1894

    Peugeot Type 7

    A Peugeot 1894-ben több új autót is bemutatott, de minden bizonnyal a Type 7 volt az egyik legjelentősebb. Ebben dolgozott az első 1282 köbcentis V-iker Daimler motor, ami jelentős előrelépés a cég által korábban használt 565 köbcentis motorhoz képest. A második leggyorsabb autó az 1894-es Párizs-Rouen versenyen, csak egy De Dion-Bouton gőzös (!) győzte le. A sikerek ellenére az eladások nem futottak fel, emiatt Eugène Peugeot úgy döntött, hogy az autók építése rossz ötlet, és a családi cégnek inkább a kerékpárokhoz kellene ragaszkodnia. A következő évben, 1895 decemberében le is állította a családi vállalkozás autóipari üzletágát, erre válaszul unokatestvére, Armand megalapította a Automobiles Peugeot-t a következő hónapban.

    120 éve 1904

    A MÁG (Magyar Általános Gépgyár) megvásárolta, és budapesti gyárába telepítette a leesfeldi, Baden melletti automobilgyár teljes berendezését, majd hamarosan ugyancsak a Váci úti telepére került a Leesdorfer melletti, leégett német Cudell autógyár megmentett készlete is.

    Fiat 60 HP

    Mindössze öt évvel azután, hogy megalapították a FIAT-ot, hogy átvegye egy kerékpárgyártó által tervezett apró kéthengeres autó gyártását, bemutatta az „első igazi olasz szuperautót”. Rendkívül drága, 60 lóerős olasz kihívója lett az egy évvel korábban bemutatott, félelmetes, azonos nevű Mercedesnek. A 10,6 literes olasz autó motorja 1,3 literrel volt nagyobb, mint az amúgy is jókora német vetélytársának.

    Ford Modell B

    Ahogy a neve is sugallja, a Modell B volt a Ford Motor Company második autója, és az első olyan, amit a ma már a cégnél hagyományosnak nevezhető elrendezésnek megfelelően, egy elöl elhelyezett négyhengeres erőforrás hajtott. (Az A, az 1903-as - nem keverendő a ’27-ben bemutatottal - , illetve a C Modellekbe vízszintesen elhelyezett ikermotort szereltek.

    Rolls-Royce 10 HP

    Az eddig említett típusok gyártóival ellentétben a Rolls-Royce cégként még nem létezett, amikor az első RR gyártásba került. A kéthengeres, 10 lóerős motorú autó egy prototípuson alapult, amelyet Henry Royce tervezett és épített 1903-ban. Charles Rolls vezette 1904-ben, és annyira lenyűgözte a gépkocsi, hogy Royce-nak megbízást adott. Közölte vele, hogy annyit vásárol, amennyit a mérnök el tud készíteni, és eladja a kereskedésén keresztül. A Rolls-Royce néven forgalmazott autó nagy sikert aratott, és 1906-ban az autózás történetének egyik leghíresebb vállalatának létrehozásához vezetett.

    110 éve 1914

    A MÁG a Magyar Posta megbízásából 50 darab Magomobil truck-ot gyárt, ezzel megindul a magyar sorozat gyártású haszongépjármű gyártás.

    Alfa Romeo 20/30 HP

    Az Alfa első, 1910-es 24 lóerős modelljéből származó 20/30 HP négy évvel később került piacra, amikor még Anonima Lombarda Fabbrica Automobili vagy Lombardy Car Factory Ltd néven működött. Két év múlva kikerült a gyártásból, de 1920-ban újra bekerült a kínálatba, ekkorra a céget Nicola Romeo vállalkozó vette át. Romeo a saját nevét adta a megszerzett üzletéhez, és a 20/30 LE későbbi változata lett az első Alfa Romeo jelvényű autó.

    100 éve 1924

    A MÁG bemutatja a Magomobilt, illetve ennek taxisoknak szánt változatát a Magotaxot, az első nem licenc alapján sorozatban gyártott magyar személykocsit, a gyártás 1925-ben kezdődik el.

    Chrysler Six

    Neve ellenére a Chrysler Six valójában a Maxwell Automobile Company terméke volt, amelyet a mesésen gazdag Walter Chrysler vásárolt meg. Az autó és a gyártó neve 1925-ben vált azonossá, amikor Maxwellt Chrysler Corporation néven alakították át.

    MG 14/28

    Az első MG-ként forgalomba hozott autó a századik évfordulóját ünnepli, és lényegében a kortárs Morris Oxford sportos változata volt, módosított alvázzal és átalakított karosszériával. Azok számára, akik nem ismerték, az eredetét világossá tette az a tény, hogy még mindig Morris-jelvényt viselt. Egy későbbi verziója lesz az első sorozatgyártású, MG jelvényű autó.

    90 éve 1934

    Alfa Romeo 6C 2300

    Az Alfa Romeo 1927 óta gyárt 6C-ket (a hathengeres motorjuk miatt nevezték így), de ez volt az első két liter (2309 cm3) feletti motorral szerelt Alfa.

    Bugatti Type 57

    Az 1930-as évek egyik legkívánatosabb európai autója a Type 57 volt, ez volt az utolsó közúti Bugatti is, amelyet a második világháború kitörése előtt mutattak be. Érdekesség még az autóval kapcsolatban, hogy 1939 egyik győztes versenyzője Pierre Veyron volt, a másik Bugatti-versenyzőt Louis Chironnak hívták.

    Chrysler Airflow

    Bár az aerodinamikai megfontolások nagyban befolyásolták a versenyautók tervezését, a gyártók a közútra tervezett autóknál csak az 1930-as évek közepén kezdték komolyan venni. Az egyik úttörő a Chrysler volt, amelynek 1934-es Airflow-ja – a közvetlenül megelőző Royaltól eltérően – figyelemreméltóan áramvonalasabb karosszériát és integrált fényszórókat kapott. A korát megelőző design nem lett sikeres, három év múlva abbahagyták a gyártását utód modell nélkül.

    Citroën Traction Avant

    A Traction avant franciául az elsőkerék-hajtást jelenti. Ez eleinte egy konstrukció megjelölése volt, ahol az első kerék hajtás független első-hátsó felfüggesztéssel, hidraulikus fékekkel párosult. A teljes egészében fémből készült önhordó acél karosszéria lehetővé tette, hogy az autók sokkal alacsonyabbak legyenek, mint kortársaik. További érdekessége a TA 7CV-nek, hogy ezzel az autóval végezték el a világ első hivatalos töréstesztjét is. Ezek zseniális járművek voltak, de a fejlesztésük és a gyártósor létrehozásának költsége az összeomlás szélére sodorta a Citroënt, amelyből a legnagyobb hitelezőjének, a Michelinnek kellett kimentenie. Bár majdnem a cég bukásához vezetett, maga a Traction Avant virágzott, és még 1955-ig gyártották.

    70 éve 1954

    Ebben az évben mutatják be Csepelen a Pannonia TL-t. Surányi Endre 2. Törpéjének bemutatása is ebben az évben történik.

    Alfa Romeo Giulietta

    Nem számít, ki volt az ötlet szülő atyja (vannak versengő hipotézisek), de Rómeó ebben az évben megszerezte Júliáját. A kezdetben csak 2+2-es kupéként kapható Giuliettát az Alfa Romeo alumínium 1290 cm3-es Twin Cam motorja hajtotta, melyet a ’90-es évek közepéig kisebb módosításokkal gyártottak.

    Jaguar D-type

    Miután 1951-ben és 1953-ban megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt a C-típussal, a Jaguar tudta, hogy új modellre lesz szüksége ahhoz, hogy megőrizze sikerét a Ferrari és a Mercedes-Benz egyre veszélyesebb támadásai ellenére. A D-type-ot ugyanaz az XK sorozatú hathengeres soros motort hajtotta, mint elődjét, de a külseje egészen más volt, nagyon aerodinamikus monocoque karosszériával építették. A debütálás évében a második helyen végzett a Ferrari 375 Plus után, de a gyári csapat 1955-ben diadalmaskodott, míg az edinburgh-i Ecurie Ecosse által vezetett D-type-osok 1956-ban és 1957-ben megnyerték a versenyt.

    Mercedes-Benz 300SL

    Az eredeti 300 SL egy versenyautó volt, amely 1952-ben az első és a második helyen végzett a Le Mans-i 24 órás versenyen és a Carrera Panamericanán. Az ötlet, hogy az ügyfelek számára közúti változatot gyártsanak, nem a Mercedes-Benztől, hanem annak amerikai importőrétől, Max Hoffmantól származott. Végül egy korabeli Mercedes 170 limuzin árának több mint három és félszeresébe került az ikonikus sirályszárnyas ajtókkal felszerelt országúti autó. 1954 februárjában a New York-i Nemzetközi Motorsport Kiállításon nagy feltűnést keltett, az év augusztusában már meg is kezdték a gyártását. Összesen 1400 példány készült (ebből 1100 Észak-Amerikában talált gazdára), mielőtt 1957-ben leállították a gyártást, hogy átadják a helyét az új roadster változatnak, amely 1963-ig volt a kínálatban.

    60 éve 1964

    Ebben az évben épül meg az M1, M7 első közös szakasza, ezzel megindul a magyar autópálya építés időszaka, mint annyi mindenben, itt is a fontolva haladás jellemzi kis hazánkat.

    De Tomaso Vallelung

    A Vallelunga volt az első olyan modell, amelyet az argentin Alejandro De Tomaso olasz cége gyártott, és az egyik legkorábbi középmotoros sportautó.

    Ferrari 275

    A 275 volt az első közúti Ferrari transaxle elrendezéssel (ötfokozatú kézi sebességváltó és differenciálmű egyetlen egységben) és független hátsó felfüggesztéssel.

    Ford Mustang

    Az egy évvel korábban bemutatott második generációs Falconból származó eredeti Mustang a „póni autó” korai képviselője volt, ennek a kategóriának a lényege kicsi (amerikai mértékkel) kupé, vagy kabrió, nagy teljesítményű motor. Hogy ez volt-e az első, az kérdéses, hiszen a pónikocsinak is számító Plymouth Barracuda néhány héttel korábban került piacra.

    Honda S600

    Az apró S600-at az S500-ból (a Honda első személygépkocsija) fejlesztették ki, amelyet leváltott. Az autót egy nagy fordulatszámú ikerkamrás 606 cm3-es motor hajtotta, és ebből a kis lökettérfogatból figyelemre méltó 57 lóerőt hozott ki.

    Porsche 911

    És ismét egy ikonikus autó, sokak számára A SPORTKOCSI. A ma Porsche 911 néven ismert autót 1963-ban mutatták be a Frankfurti Autószalonon, amikor a hivatalos neve még 901 volt. A Porsche az elnevezés miatt vitába keveredett a Peugeot-val, miután a francia cég használta a három szám középen nulla típus megjelölést, így a Porsche 911-re váltott, az új modellt már így hívták, amikor 1964-ben, 60 éve forgalomba került.

    50 éve 1974

    Ebben az évben mutatják be a Pannonia P21-et (egyes források szerint már 73-ban gyártották), egy év múlva az utolsó legyártott Pannonia is egy ilyen, Lux felszereltségű. A japán Yamaha ebben az évben keresi meg a Csepelieket együttműködési ajánlatával, mint tudjuk, ebből semmi sem lett.

    Citroën CX

    Az elsőkerék-hajtás, az aerodinamikus karosszéria, a hidropneumatikus felfüggesztés és a szervokormány nem volt újdonság a korábban a DS-t, SM-et és GS-t megalkotó cég számára, de mindezt a hetvenes években egy nagy családi autóba gyúrta össze a francia márka, ezzel ismét nagyot alkotott A Citroën új CX-je 1975-ben, az első teljes eladási évében vált jogosulttá az Év Autója díjra, és könnyedén nyert, 229 szavazatot szerzett a második helyezett Volkswagen Golf 164 voksával szemben.

    Volkswagen Golf

    És íme a második, mely meglehetősen hosszú karriert futott be. Miután 1938 óta kitartott a Bogár, és más, erre a típusra, illetve hajtásláncára alapuló modellek mellett, a VW végül 1974-ben elsőkerék hajtást alkalmazott egy saját tervezésű autóján, és megszületett a Golf, sokak szerint ezzel kategóriát teremtve.

    40 éve 1984

    Ferrari Testarossa

    A Testarossa, az egyik legemlékezetesebb elnevezésű, közútra szánt Ferrari.

    Renault Espace

    Általános megegyezés szerint az Espace volt Európa első modern értelemben vett MPV-je, az elsők között a világon, az Egyesült Államokban piacra dobott Chrysler kisbuszokkal együtt.

    Toyota MR2

    A Toyota az első generációs MR2-vel egészítette ki a sportautó-kínálatát, a Celica és a Supra után. A nagyobb autókkal ellentétben az MR2 motorja (a Corolla-ban már használt 1,6 literes, 16 szelepes erőforrás) nem előre, hanem a hátsó kerekek közé került.

    30 éve 1994

    Barényi Béla ebben az évben lett az AUTOMOTIVE HALL OF FAME (Halhatatlanok Csarnoka) tagja, magyar származásúként egyedüliként.

    Az Audi gyárat avatott Győrben, itthon harmadikként a rendszerváltás után.

    Audi RS2 Avant

    Ha már Audi, ebben az évben kezdődött a nagy teljesítményű RS-modellek gyártásának azóta is tartó története az RS2 piacra dobásával, amely akkoriban szokatlan módon csak kombiként volt kapható.

    Ferrari F355

    A középmotoros, V8-as Ferrari sportautó a 348 utódjaként született meg. A motor hengerűrtartalmát 3,4-ről 3,5 literre növelték, és a Ferrari hengerenként plusz egy szelepet préselt be, így négyről ötre emelte a szelepek hengerenkénti számát.

    Jaguar XJ

    A Jaguar XJ X300-as verziója volt az első már Ford Jaguár. Az új autó desing-jában a hatvanas évekbeli régi elődeihez nyúlt vissza.

    Range Rover

    Ez a második generációs Range Rover, amelyet általában P38-nak neveznek. A Rover V8-as mellett ebben debütált a Rovernél a BMW 2,5-es soros hathengeres turbófeltöltős dízelmotorja

    Kapus Krisztián

    lapozzon vissza